전시

어디서 무엇이 되어 다시 만나랴 :                              김환기 뉴욕시대
현재전시 어디서 무엇이 되어 다시 만나랴 : 김환기 뉴욕시대
  • 전시기간 2025-04-02 ~ 2025-06-29
  • 전시장소 강릉시립미술관(솔올)
  • 전시작품
    회화, 드로잉 작품 100점
  • 참여작가 김환기
  • 관람료 성인 1만원 / 청소년 7천원 / 어린이 5천원(※단체 및 관람료면제 대상은 현장발권)

상세정보



강릉시립미술관 솔올 개관 특별전시
《어디서 무엇이 되어 다시 만나랴: 김환기 뉴욕시대》

 

강릉시립미술관 솔올은 개관을 기념하는 특별전시 《어디서 무엇이 되어 다시 만나랴: 김환기 뉴욕시대》를 개최합니다. 첫 번째 작가는 한국 추상미술의 거장 수화 김환기(樹話 金煥基, 1913~1974)입니다. 작가는 일본 동경으로 유학하여 니혼대학교 예술과 미술부를 졸업하고, '아방가르드 양화연구소'에서 활동하고 '이과회'에서 수상했습니다. 서울대학교 서양화과 교수, 홍익대학교 미술학부 교수 및 학장을 역임했으며, 당대의 작가들과 ‘신사실파’를 결성했고, 유영국, 이규상, 장욱진, 이중섭, 백영수와 전시했습니다.

 

작가의 작품 경향은 크게 일본 ‘동경시대’, 한국 ‘서울시대’, 프랑스 ‘파리시대’ 그리고 1963년부터 1974년 미국 뉴욕에서 별세하기까지 작가 말년 11년간의 ‘뉴욕시대’로 분류할 수 있습니다. 본 전시에서는 그중 작가가 본격적으로 ‘점화(點畫)’를 시작하고 완성한 ‘뉴욕시대’의 작품을 집중적으로 조망합니다.


 
“나는飛 점點,

점들이 모여 형태를 상징하는 그런 것들을 시도하다. 이런 걸 계속해 보자.”

김환기 1968. 1. 23.


 
전시 작품 중 점화 「17-IV-71 #201」는 한국일보 주최 제1회 한국미술대상전에서 대상을 수상한 「어디서 무엇이 되어 다시 만나랴」 와 유사한 초기 점화의 화면 구성을 보여주는 작품입니다. 작가는 ‘성북동 비둘기’로 유명한 절친했던 김광섭 시인의 시 ‘저녁에’ 마지막 구절을 인용하여 작품 제목을 ‘어디서 무엇이 되어 다시 만나랴’로 지었습니다.



 “…내가 그리는 선線, 하늘 끝에 더 갔을까.

내가 찍은 점點. 저 총총히 빛나는 별만큼이나 했을까.

눈을 감으면 환히 보이는 무지개보다 더 환해지는 우리 강산江山….”

김환기 1970. 1. 27.



「7-VII-74」는 작가의 마지막 작품입니다. 뉴욕 스튜디오에서 하루도 쉬지 않고 작업에 매진하던 작가는, 1974년 7월 건강상의 이유로 스튜디오를 떠나 병원에서 수술을 받았지만 결국 61세의 나이로 별세했습니다. 이때 스튜디오를 떠나며 마지막까지 작업했던 것으로 알려진 이 작품에는, 밑그림으로 그려놓은 희미한 연필선이 남아있습니다.
 
 

“점을 주욱 찍고 점의 하나하나를 네모꼴로 둘러 싸간다.

한번, 두 번, 세 번 둘러 싸가는 동안에 빛깔이 중첩되고 번져간다.”

김향안(수필가이자 김환기의 부인) 『사람은 가고 예술은 남다』

점화 제작 과정 묘사 부분 발췌

 

작가는 50세의 나이에 뉴욕으로 건너가 작품을 위한 도전과 실험을 거듭하고, 말년에 결국 점·선·면으로 공간을 완성하는 ‘점화’에 도달했습니다. 공간 속 무한의 점은 각 점의 테두리, 번짐, 반복 속에서 아른아른합니다. 작가의 작품에 자주 등장하는 푸른 점의 공간은 작가의 어린 시절 고향 앞바다 물결 위 일렁이던 빛이기도, 뉴욕에서 고국을 그리며 바라본 밤하늘 별이기도 합니다. 그렇기에 작품에 깃든 색은 맑고 청량하게, 때로는 짙고 깊게 번져있습니다. 작가 예술세계 최후 절정의 뉴욕시대를 조망한 본 전시를 통해, 조형언어 점화를 구축했던 작가 특유의 독창적 추상 세계를 선사합니다.




Gangneung Art Museum Sorol Inaugural Special Exhibition
Where, in What Form, Shall We Meet Again: Kim Whanki New York Period

 

The Gangneung Art Museum Sorol presents its inaugural special exhibition, “Where, in What Form, Shall We Meet Again: Kim Whanki’s New York Period,” in celebration of its opening. The first featured artist is Kim Whanki (pen name Suwha, 1913–1974), a pioneering master of Korean abstract art. Kim Whanki studied abroad in Tokyo, Japan, and later graduated from Nihon University’s College of Art. During his time in Japan, he was actively involved in the “Avant-Garde Western Art Institute,” a Japanese art collective dedicated to experimental and modernist painting. He also received prestigious awards at the “Nika Exhibition”, one of Japan’s renowned art exhibitions. After returning to Korea, he served as a professor of Western painting at Seoul National University and later as a professor and dean at Hongik University’s College of Fine Arts. He also co-founded the New Realism Group (Sin sasilpa) and exhibited with contemporaries such as Yoo Youngkuk, Lee Kyusang, Chang Ucchin, Lee Jungseop, and Paek Youngsu.

 

Kim Whanki’s artistic career can be broadly categorized into four distinct periods, each reflecting a unique phase of his stylistic evolution and cultural influences: the “Tokyo Period” (Japan), the “Seoul Period” (Korea), the “Paris Period” (France), and the “New York Period” (1963–1974), which spans the final 11 years of his life in New York, USA. This exhibition focuses on his New York Period, the period when Kim fully developed and perfected his signature dot painting (Jeomhwa) technique, a method of creating abstract compositions through meticulously placed dots.

 
“I work with dots,

which gather to symbolize forms. I shall continue to explore this.

Kim Whanki, January 23, 1968


 
The artwork “17-IV-71 #201” in the exhibition shows a composition similar to the early dot painting of “Where, in What Form, Shall We Meet Again”, which won the Grand Prize at the 1st Korean Art Grand Prize Exhibition, hosted by Hankook Ilbo. The title of this series was inspired by the final line of the poem Evening by his close friend, poet Kim Kwangseop, known as the “Seongbuk-dong Pigeon.” 



“…Have the lines I draw reached the edge of the sky? 

Have the dots I place matched the countless twinkling stars? When I close

my eyes, Korea’s rivers and mountains—symbols of my homeland’s enduring

spirit—glow brighter than a vivid rainbow…”

Kim Whanki, January 27, 1970



“7-VII-74” is Kim Whanki’s final work. Renowned for his unwavering dedication, he worked tirelessly in his New York studio until July 1974, when health issues forced him to leave. He underwent surgery but tragically passed away at the age of 61. As the last work he created before leaving his studio, it retains faint pencil sketch lines, offering a poignant glimpse into his unfinished artistic vision.
 
 

“Dots are placed in a continuous sequence, each dot surrounded by a square frame.

Once, twice, thrice—the colors overlap and spread as they enclose the dots.”

Kim Hyangan (Essayist and Wife of Kim Whanki),

"The man is gone, but his art has remained" Excerpt describing the dot painting process

 

At the age of 50, the artist moved to New York, where he relentlessly pursued artistic challenges and experimentation. In his later years, he ultimately achieved what is known as “dot painting”, a style in which dots, lines, and planes fill the entire canvas, creating a sense of infinite space. Within this space, countless dots shimmer and fluctuate, their borders, diffusion, and repetition creating a dynamic, pulsating effect. The blue dots that frequently appear in his works reflect the glistening light on the waves of his childhood seaside hometown. They also symbolize the stars in the New York night sky, which he gazed upon while longing for Korea. For this reason, the colors in his paintings radiate with clarity and freshness, yet at times, deepen into rich and profound shades. This exhibition explores the pinnacle of Kim Whanki’s artistic journey during his New York Period, presenting his distinctive and original abstract world, built through his pictorial language of dot painting.